Translate

Postări populare

ciclurile vietii

educativ

Totalul afișărilor de pagină

vineri, 6 ianuarie 2012

Ciclurile vietii - intelectul

 Salut ,
Bine v-am regasit ,

   In prezentul articol am sa surprind succint aspecte privind intelectul copiilor .Dupa cum ati observat , vorbind despre ,,ciclurile vietii" , mi s-a parut firesc sa pornesc oarecum in ordine cronologica a evolutiei umane si in preponderenta am prezentat aspecte ale dezvoltarii copiilor de varsta prescolara. Mi s-a parut interesant (nu stiu daca si voua cititorilor),deoarece dupa prima perioada de la nasterea copilului , cand parintii se dumiresc treptat despe complexitatea ,,meseriei de parinte", apare preocuparea din ce in ce mai pregnanta din partea acestora despre aspectele de introducere in etapa de integrare sociala a copilului , depasind granitele mediului familial si am prezentat anterior prima forma de integrare sociala in mediul de gradinita , abordand apoi si aspecte de ordin psihologic . Sper ca articolele prezentate au fost de folos celor interesati de ,,meseria de parinte".In prezentul articol am sa ma refer la intelectul copilului .Intelectul cuprinde procese si activitati psihice variate (gandire,limbaj,memorie,atentie,imaginatie).
  In perioada prescolara intelectul copiilor parcurge o serie de restructurari importante .Gandirea copilului este,,preconceptuala", adica opereaza cu o serie de constructe care nu sunt nici notiuni individualizate , dar nici notiuni generale. De exemplu cand copilul spune,,tata", el nu se refera la persoana tatalui sau ,dar nici la notiunea abstracta de paternitate .El are in vedere persoana puternica de langa mama sa , cat si pe toti oamenii care intr-un fel sau altul seamana cu tatal sau .Cuvantul ,,tata" pentru el este un simbol .Cu toate astea gandirea are un caracter intuitiv ; ea ramane legata de imaginea si de demersurile individuale .
   Gandirea preconceptuala si intuitiva a prescolarului este o gandire egocentrica si magica.Este egocentrica din incapacitatea de a distinge suficient de bine realitatea obiectiva de cae personala .Exista confuzia intre ,,EU" si ,,lume". Gandirea ,,magica" apare din incapacitatea copiilor de a intelege anumite actiuni ale adultului care,,jongleaza" cu focul, cu electricitatea cu lumina si intunericul .El face ca sa apara alimentele cand ii este foame , sa curga apa sau sa se opreasca ,el este cel care ii alina durerile cand este bolnav .Este firesc de aceea ca el , copilul sa se abandoneze puterii adultului , sa-i recunoasca forta ,sa-l considere centrul universului .Aceasta particularitate a gandirii evidentiaza insa slabiciunea psihismului sau .Pentru a progresa gandirea trebuie sa iasa din egocentrismul in care s-a inchis .Pentru acest lucru este necesara comparatia  cu altii .Mediul de gradinita ofera aceasta posibilitate copilului de a realiza ca exista si alte perspective , diferite de abordare a realitatii .Astfel el trece la o analiza mai obiectiva a realitatii si prin joc alaturi de alti copii ,incepe sa tina seama de partener .Acest lucru permite trecerea de la egocentrism la reciprocitate, deoarece descopere sa perspectiva altora asupra realitatii.Gandirea prescolarului face progrese ,dar ramane totusi bazata mai mult sau mai putin la intamplare a insusirii obiectelor si nu dupa logica lor .Copilul face confuzie intre parte si intreg , combina insusirile obiectelor astfel incat ele isi pierd identitatea proprie .Inconsistenta reprezentarilor si incapacitatea de a folosi rationamentele explica aceasta caracteristica a gandirii .La aceasta varsta incep sa se contureze primele operatii ale gandirii (analiza,sinteza ,comparatia,generalizarea).
    Piaget spune ca la varsta prescolaritatii putem vorbi de existenta unei perioade preoperatorii a dezvoltarii gandirii .Specific gandirii prescolarului ii este si o precauzalitate de natura preoperatorie.Intelesul lui pentru relatiile cauzale dintre fenomene este observat in intrebarile formulate .,,DE ce"-urile copilului , considera psihologul elvetian , arata existenta unei pecauzalitati intermediare intre cauza eficienta si cauza finala, care pentru copil necesita o explicatie .
   Strans legata de evolutia gandirii este si evolutia limbajului , aceste determinand restructurarea gandirii .Copilul apeleaza la realitate ,dar prin limbaj se departeaza de ea , isi aminteste situatii trecute , stabileste raporturi , face deductii valide .
  Limbajul se imbogateste sub raport cantitativ .Totodata se dezvolta coerenta limbajului, caracterul sau mai inchegat, mai structurat .De la limbajul situativ al anteprescolarului (pana la 3 ani),se face trecerea la limbajul contextual , dar cele doua forme coexista .Odata cu trecerea spre prescolaritatea mare (6-7 ani),apare limbajul monologat (vorbeste singur cand se joaca),apare si limbajul interior care sporeste enorm de mult posibilitatile copilului de a-si planifica mintal activitatea ,de a si-o regla permanent.Vorbind cu sine , mai ales cand se afla in situatii problematice , copilul isi poate ordona activitatile , isi poate stabili puncte modale ale activitatii , gaseste solutii .
  Caracteristica pentru prescolar este formarea independenta a cuvintelor , inventarea lor ce are la baza cresterea capacitatii de generalizare a unor relatii gramaticale deja consolidate.
  In relatiile cu lumea si ceilalti , copilul isi formeaza treptat capacitatea de a intipari , a pastra , a reactualiza experienta sa de viata . Datorita dezvoltarii gandirii si a limbajului interior , alaturi de memorarea mecanica , apare si cea logica , alaturi de cea involuntara (neintentionata) , se dezvolta cea voluntara (intentionata ).
   Cercetarile au aratat ca primele manifestari ale memorarii si reproducerii voluntare apar pe la 4-5 ani .Datorita solicitarilor exterioare apare mai intai reproducerea involuntara si abia apoi memorarea voluntara .Continutul memoriei este foarte bogat .Copilul memoreaza miscari , stari afective , imagini , cuvinte idei .Astfel creste volumul memoriei .Performantele cresc daca memorarea are loc in conditii naturale , de joc si mai ales ca urmare a exersarii .Creste de asemenea intervalul de timp in care este posibila recunoasterea unui material dupa o singura perceptie . Ca masuru educative pentru dezvoltarea memoriei am putea defini: repetarea , acordare de semnificatii ( sa inteleaga cuvintele , expresiile , imaginile ),dozarea efortului (gradual), etc .
  Dezvoltarea intelectului copiilor nu ar fi posibila fara prezenta atentiei , care este capacitatea de orientare , focalizare si concentrare asupra obiectelor si fenomenelor in vederea reflectarii lor adecvate .In perioada de inceput a prescolaritatii copilul achizitioneaza atat atentia involuntara cat si cea voluntara .Pe parcurs , sub influienta gandirii si limbajului incepe procesul organizarii atentiei voluntare .Creste stabilitatea si concentrarea ei , se mareste volumul , atentia capata untot mai pronuntat caracter activ si selectiv.Totusi cea mai predominant la aceasta varsta este atentia involuntara .
   In fata educatorilor si a celor care practica ,,meseria de parinte" se ridica doua probleme legate de atentia prescolarului : trezirea atentiei involuntare , lucru mai usor de realizat si mentinerea atentiei voluntare pentru o perioada mai indelungata de timp asupra activitatii desfasurate iar aici intervine ,, arta " celui care conduce activitatea , astfel incat aceasta sa fie placuta copilului , sa fie sub forma de joc si sa decurga natural .
   Sper ca ,,meseria de parinte" sa fie mai usoara intelegand specificul psihologic al acestei varste si ca nu am sa va plictisesc cu articolele mele .

         Toate cele bune ,
      Iubiti-va copiii   ,
     
        Elena Ene
Daca ti-a placut ,da un like !




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu