Translate

Postări populare

ciclurile vietii

educativ

Totalul afișărilor de pagină

duminică, 6 noiembrie 2011

Ciclurile vietii - afectivitatea la varste prescolara

     Salut , bine v-am regasit
                   
                        Astazi am sa va prezint aspecte privind planul afectiv-emotional
                                                     al copilului prescolar

     Din punct de vedere al viett afectiv , copilul prescolar suporta pe acest plan atat modificari cantitative ( creste numarul starilor si dispozitiilor afective ) , dar si modificari calitative ( se imbogatesc , se diversifica formele existente , apar forme noi ) . Aceste modificari apar nu numai datorita evolutiei naturale prin dezvoltarea datorita cresterii in varsta , dar si datorita aparitiilor unor noi conditii de viata , a aparitiei unui nou context social prin integrarea in colectivitate . Apare o restructurare a afectivitatii conditionata de noi factori externi . Aceasta restructurare apare ca o consecinta a contradictiei dintre trebuintele de autonomie ale prescolarului si interdictiile manifestate de adult , dar si de respectarea normelor de conduita si de raportare la regulile grupului social in care s-a integrat ( grupul din gradinita ) . Satisfacerea nevioo de independenta se asociaza cu stari afective pozitive , placute , tonifiante , de bucurie , de satisfactie , in timp ce contrazicerea ei sau stoparea cu manifestarea unor stari emotionale de insatisfactie , nemultumire , generate de interdictiile regulilor de grup al noului mediu social , genereaza uneori opozitia fata de adult. De exemplu : desi ii place sa se intalneasca cu copiii din grupa , desi ii place activitatea desfasurata in gradinita , desi ii place mediul ambiant , datorita faptului ca trebuie sa respecte anumite interdictii , anumite reguli , declanseaza copilului opozitia de a veni la gradinita . Multi parinti pun aceasta opozitie pe seama faptului ca ,, sunt rau tratati " , ,, nu i se acorda suficienta atentie " , ,, sunt certati cand gresesc " , ,, nu le place la gradinita " , sau si mai grav , se crede ca,, sunt bruscati " de catre adultii din gradinita . Nimic mai fals . Este adevarat ca nu i se mi acorda copilului atentia ,, copilului UNIC " la parinti , dar esta grupa in totalitatea ei si fiecare copil trebuie sa primeasca,, doza " lui de afectivitate si atentie din partea educatoarei . Fiecare copil este unic, dar grupui la randul sau este un totunitar si trebuie sa primeasca afectivitate in egala masura .De aici apare confuzia parintelui intre ,, neplacerea" copilului , sau refuzul de a veni la gradinita , desi dupa plecarea parintelui ,copilul uita cu desavarsire de opozitia sa anterioara si neplacerea de a i se mai acorda aceeasi independenta de manifestare ca acasa  pentru ca trebuie sa respecte regulile de grup . Este doar un aspect , dar exemplele pot fi .multiple .
    Prin imitatie copilul preia de la adult diferite stari afective . De exemplu : teama ce caini ( sau alte animale ) , sau bucuria revederii cu anumite persoane , sau la primirea unui cadou .Ei preiau nu numai starile afective ci si conduitele emotionale care le insotesc . De asemenea , la aceasta varsta creste si capacitatea de simulare a unor stari afective in vederea satisfacerii diferitelor trebuinte personale .De exemplu copilul invata ca daca plange poate obtine ce doreste , chiar daca plansul nu este expresia unor stari afective reale ( durere , nelplacere etc .) .Pe aceasta cale apar anumite trasaturi caracteriale cum ar fi practicarea minciunii . Asociata cu plansul duce spre scopul de a obtine ceea ce doreste . Apare in acest fel si o forme de santaj afectiv asupra parintelui care tinde sa-i dea crezare copilului , tocmai pentru ca este speculata sfera emotionala a parintelui de catre copil . Ciocnirea cintre dorintele copilului de a-l satisface pe adult , pe carei-l iubste , si anumite reguli morale impuse de acesta , ca si ciocnirea dintre tentatiile copilului , extrem de numeroase la  aceasta varsta si restrictiile , in privinta satisfacerii celor dintai  duce la numeroase controverse la persoanele care nu cunosc acest specific .Tot in aceasta perioada apare si fenomenul de transfer emotional in contextul integrarii in mediul din gradinita . Dupa cum am amintit intr-un articol anterior , adaptarea la mediul din gradinita se realizeaza diferit : unii se adapteaza mai usor , altii mai greu , altii deloc . Reactiile copiilor sunt diferite fata de noul madiu . Copilul isi transfera toata dragostea si atentia catre educatoare cu care se identifica , aceasta fiind un substitut al mamei ( 3-4 ani) .Pe la 6 ani apare ,, criza de prestigiu" .mai ales in situatiile de mustrare in mod public a copilului .In acelasi timp afectivitatea copilului devine mult mai controlata , ca urmare a dezvoltarii capacitatii de a-si stapani emotiile .De exemplu : nu plange atunci cand cade si se loveste , refuza sa fie mangaiat in prezenta altor copii considerand ca astfel de gesturi sunt ,, pentru cei mici " , etc . Cu toate acestea afectivitatea copilului prescolar este destul de instabila . Nu de putine ori asistam la explozii afective concretizate prin treceri rapide de la plans la ras si invers . Uneori copilul rade avand lacrimi pe obraz .
Copiii sunt unici .


                  Iubiti-va copiii ,
         Toate cele bune .
                 Elena Ene
                                             

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu