Translate

Postări populare

ciclurile vietii

educativ

Totalul afișărilor de pagină

sâmbătă, 8 octombrie 2011

Ciclurile vietii

                 Prescolarul si formele de comunicare ale acestei perioade de varsta

         In perioada 3-6 ani dezvoltarea exprimarii verbale are importante progrese.In acest sens ,diferiti autori ,
( Ch.Buler , W.Stern) au dat diferite valori de vocabular mediu , maxim si minim la copiii de pana la 6 ani . Astfel la 3 ani vocabularul maxim cuprinde aproximativ 1000 de cuvinte , mediu 700-800 de cuvinte , iar cel minim 400 de cuvinte , la 6 ani vocabularul maxim ajunge la 2500 de cuvinte , cel mediu la 2000 de cuvinte , iar cel minim la 1500 de cuvinte . In aceasta perioada incepe sa se dezvolte exprimarea in propozitii din ce in ce mai complexe , dezvoltate , constructia acestora devenind mai ampla .Copiii incep sa foloseasca numeroase adjective , structuri comparative si de evaluare , dar si acordari de sensuri aproximative sau incorecte . Limbajul fixeaza experienta cognitiva si organizeaza activitatea copiilor . Activitatea este marcata de exclamatii , evaluare si exprimari de intentii . Dezvoltarea vorbirii se realizeaza si in directia alcatuiri contextului .Comunicarea verbala difera in functie de interlocutor . Exista diferenta intre comunicarea : copil-copil , copii si adulti , copil si mama . Exista reticente de comunicare cu adultii necunoscuti sau mai putin cunoscuti . In comunicarea cu mama exista cea mai libera forma de exprimare ca topica si cea mai mare deschidere spre largirea performantei .Defectele de vorbire la prescolarii cei mici sunt specifice varstei .La prescolarii mari 5-6 ani , daca exista defecte de vorbire este necesara interventia logopedului pentru corectare .La aceasta varsta se intensifica fluxul vorbirii , dar si gestica ( comunicarea nonverbala) si tacerea .Comunicarea nonverbala devine mai discreta si o insoteste pe cea verbala .Se considera ca mimica se consolideaza prima si poate fi dezordonata . Miscarile mainii sunt mai spontane si incarcate de energie , iar cele ale corpului mai proiective si mai dense in structura totala a comunicarii la acest nivel de varsta .Comunicarea se dezvolta atat prin dialogul zilnic cu persoanele cu care vine copilul in contact , dar si prin exercitii de memorare de poezii , auditii de povesti ( sau alte texte ) , din care copilul acumuleaza cuvinte si expresii noi . Este necesar sa i sa explice , pe intelesul lui , sensul cuvintelor , sau expresiilor intalnite in diferita texte ( sau alte imprejurari) pentru a le putea utiliza ulterior in mod corect in alte contexte si imprejurari .Curiozitatea specifica acestei varste si dorinta de cunoastere ne dovodeste ca prescolarii sunt ca niste ,,bureti" care absorb informatii chiar si atunci cand dau impresia ca nu sunt atenti , uimindu-ne apoi cand reproduc cuvinte sau expresii pe care nu le-am adresat lor in mod direct .De aceea  este indicat ca in preajma lor sa se vorbeasca pe cat posibil cat mai corect si in acelasi timp sa nu se foloseasca un vocabular inadecvat , indecent .Cand sunt mici , copiii sunt ,,dragalasi ' cand stalcesc unele cuvinte .Unii parinti ( sau adulti ) se amuza de stangacia lor in exprimare si le solicita sa repete cuvintele stalcite ca sa se amuze , admirandu-i . Este o mare greseala .Tot ceea ce se invata gresit de la incaput este mult mai greu de corectat dupa . E imperios necesar ca parintii sa corecteze greseala de exprimare de la inceput ,asta in cazul in care nu este cazul sa se apeleze la logoped , ca specialist .Un copil care se exprima greu are tendinta de a evita sa comunice si adeseori devine nesigur pe sine , timid si retras .


             Cu bine ,
       Iubiti-va copiii ,
Daca va sunt utile articolele astept comentarii si sugestii .
       Elena Ene


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu