Translate

Postări populare

ciclurile vietii

educativ

Totalul afișărilor de pagină

duminică, 25 septembrie 2011

Ciclurile vietii -perioada copilariei(3-6 ani)

                               Dezvoltarea psihica cognitiva in perioada copilariei -3-6ani

         Daca pana la varsta de 3 ani predomina planul senzorio-perceptiv ( sa pipaie, sa duca la gura , sa miroasa , sa stranga in mana , sa loveasca in diferite obiecte , sa apuce ,etc) , acest plan incepe sa capete o  directie , focalizandu-se pe functii de satisfacere a intentiilor .Astfel perceptia  devine observatie perceptiva care serveste actului de invatareb.In ansamblu , satisfacerea trebuintelor biologice devine dependenta de trebuintele psihologice care se dezvolta , fiind intretinute de curiozitate , care capata un statut similar cu cel al jocului .Senzatiile si perceptiile furnizeaza materie prima importanta pentru planul mintal si al actiunilor in mediul inconjurator si cel cultural .
      Copilul prescolar incepe sa cunoasca interiorul si exteriorul locuintei , al gradinitei , strada pe care merge spre gradinita , sau la magazin .Incepe sa cunoasca denumirea mobilierului , camerele , particularitatile lor ,poate identifica locul anumitor obiecte .Curiozitatea copilului exploreaza caracteristicile fiecarui membru al familiei ,identitatea acestora , comportarea ; de asemenea cunoasterea persoanelor din gradinita se realizeaza ca o identificare a lor . Copilul incepe sa fie interesat de conditiile de viata , de activitatile si profesiunile umane de baza ,lumea uneltelor incepe sa fie cunoscuta ; identificarea mijloacelor de transport , semnele de circulatie pentru pietoni , semafoarele.
     Transformarile calitative importante permit sa creasca si gradul de intelegere .Imaginatia contribuie la construirea posibilului , actioneaza reprezentarile fantastice .Concomitent , jocul solicita coordonare .Deosebit de activa se manifesta dupa 4 ani ,capacitatea de memoria capata caracteristici sociale importante .Totusi copilul prescolar uita repede fiindca fixarea este fluctuanta si adeseori superficiala .De aceea se remarca pastrarea fragmentara in memorie ( ex. fragmente de poezii , de cantece , de povesti , de evenimente etc ) .Recunoasterea este in plina dezvoltare . Atentia este foarte importanta in asigurarea  desfasurarii oricarei activitati .Atentia voluntara este alimentata de inflatia mare a dorintelor si intentiilor si necesitatea de a le finaliza .Concentrarea atentiei creste de la 5-7 minute (la prescolarul mic) , la 12 -15 minute la cei mijlocii -in situatii obisnuite-,dar poate ajunge la 45-50 minute in situatii de exceptie cand ceea ce ii capteaza atentia este deosebit (ex.CD-uri cu filme pentru copii , teatre , povesti ilustrate ,si alte situatii culturale .Gandirea dobandeste treptat o operativitate generala relativ complexa , cu o oarecare viteza .Perioada prescolara se caracterizeaza prin faptul ca se dezvolta inteligentam,functiile mintale isi amplifica fortele , directia , eficienta , dar si structura datorita capacitatilor simbolistice.Lumea lor este creata de simboluri .
        Toate bune , iubiti-va copiii !!
                                     Elena Ene

ing_elena_ene@yahoo.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu